Konkurs ortograficzny
Mistrz Ortografii klas IV – VI został wyłoniony w wyniku kolejnych etapów konkursu zorganizowanego w naszej szkole przez nauczycieli języka polskiego. Nagrody dla zwycięzcy oraz dla tych uczniów, którzy najbardziej zbliżyli się do ideału, wręczono podczas apelu szkolnego w dniu 14 grudnia.
Wyniki konkursu:
I m. – Bartosz Opioła, kl. V b
II m. – Jakub Jabłoński, kl. V b
III m. – Martyna Buż, Kacper Jamrozik, kl. VI a;
Kornelia Dłurzej, kl. V a;
Piotr Kurpyta, kl. IV a
Cyprian Kaleta IV b,
wyróżnienia – Jakub Ceglarz, Bartosz Zarychta, kl. V b
Marcelina Koczenasz, Miłosz Bury, kl. VI b
Matematyczna ozdoba świąteczna
Nie ma to, jak ozdobić choinkę własnoręcznie wykonanymi dekoracjami. Dlatego też przed świętami zorganizowano konkurs "Matematyczna ozdoba świąteczna". Celem konkursu było rozwijanie kreatywności i wyobraźni matematycznej, poszukiwanie związków matematyki ze sztuką oraz rozwijanie umiejętności manualnych i artystycznych.
Pomysłów i możliwości było wiele. Przy ocenie prac komisja konkursowa w składzie: p. Małgorzata Chorzępa, p. Iwona Bukała-Siedlecka, p. Anna Sawicka, brała pod uwagę: pomysłowość, estetykę oraz bogactwo formy pracy.
Wyniki przedstawiają się następująco:
I m. Miłosz Sierzputowski, kl. Va
II m. Karolina Lasota, Kornelia Dłurzej, kl. Va oraz Julita Jodłowska, kl. VIa
III m. Zuzanna Nowak, Łukasz Choma, kl. VIa oraz Jakub Liskowicz, kl. Vb
wyróżnienie: Aleksandra Ożyło, Eliza Czenczek i Nikola Głodowska, kl. Vb
Uczniowie ci otrzymają pamiątkowe dyplomy i drobne upominki oraz tradycyjnie piątkę z matematyki.
Geometryczne figury w wersji świątecznej naprawdę ładnie się prezentują.
Sprawozdanie z realizacji projektu z cyklu
„Sławni Polacy – Henryk Sienkiewicz”
„Żyłem i pisałem, krzepiąc serca narodu”
realizowanego przez zespół humanistyczny w roku szkolnym 2016/2017
Corocznie poznajemy w naszej szkole w sposób szczególny sławnych Polaków. W całym kraju poświęcono rok 2016 Henrykowi Sienkiewiczowi, dlatego jego osiągnięcia stały się pretekstem do wielu podejmowanych inicjatyw edukacyjnych.
Zespół nauczycieli przedmiotów humanistycznych działający w Szkole Podstawowej Nr 15 w Rzeszowie podjął liczne działania w celu przybliżenia postaci polskiego noblisty oraz jego dorobku literackiego. Powstał projekt edukacyjny pod hasłem „Sławni Polacy – Henryk Sienkiewicz”: „Żyłem i pisałem, krzepiąc serca narodu”, który realizował następujące cele:
- Przybliżenie twórczości Henryka Sienkiewicza jako pisarza „krzepiącego serca narodu”.
- Rozpoznawanie dzieł literackich jako dziedzictwa polskiej kultury na tle ówczesnej epoki.
- Pobudzenie uczuć patriotycznych poprzez uświadomienie znaczenia utworów pisarza dla narodu.
- Przybliżenie faktów historycznych poruszanych w utworach H. Sienkiewicza.
- Przekład intersemiotyczny tekstu literackiego na wizję plastyczną przez uczniów.
- „Czytamy Sienkiewicza” - promowanie czytelnictwa wśród uczniów poprzez głośne czytanie przez nauczycieli wybranych fragmentów z utworów Henryka Sienkiewicza.
- Rozwijanie umiejętności plastycznych i wartości estetycznych oraz promowanie twórczości plastycznej dzieci w środowisku poprzez organizację wystawy pokonkursowej.
Realizacja projektu dobiegła końca na początku grudnia 2016 r., kiedy to mogliśmy podziwiać efekty działań uczniów, którzy przygotowali swe prace pod kierunkiem nauczycieli. Wiele z nich było pretekstem do poznawania tekstów literackich realizujących podstawę programową z poszczególnych przedmiotów. Uczniowie doskonalili podstawowe umiejętności w zakresie czytania ze zrozumieniem, formułowania tekstów, wypowiedzi ustnej, inscenizacji, ilustracji plastycznej, kojarzenia faktów historycznych itp.
Oto działania realizowane w poszczególnych klasach.
Klasy IV obejrzały prezentację „Śladami Sienkiewicza”. Uczniowie pracowali z utworem „Bajka”, ćwicząc czytanie ze zrozumieniem. Przygotowali inscenizację oraz obwoluty do tekstu „Bajka”. Następnie ćwiczyli kaligrafię, przepisując wybrany cytat z utworów Sienkiewicza.
Klasy V również ćwiczyły czytanie ze zrozumieniem i rozwiązywały test pod hasłem „W obozie Lindego”, prezentowały bohaterów Sienkiewiczowskich ph. „Znani i lubiani”, a także zmierzyli się z tworzeniem komiksu pt. „Przygody Stasia i Nel”.
Natomiast klasy VI obejrzały prezentacje pt. „H. Sienkiewicz – pisarz, noblista, wychowawca wielu pokoleń Polaków”. Następnie w utworach Henryka Sienkiewicza uczniowie wyszukiwali archaizmy i, korzystając ze słowników, wyjaśniali ich znaczenie, a potem opracowali je graficznie, rozwiązywali też test „Rycerskie ślubowanie”.
Na zakończenie wszyscy uczniowie klas szóstych uczestniczyli w konkursie pod hasłem „Podróż przez życie i twórczość pisarza”. Pierwsze miejsce zajęła Julia Ożyło.
Powyższe działania przeprowadziły panie: Regina Kawa, Agnieszka Kondraciuk i Katarzyna Błońska. Prace uczniów zostały wyeksponowane w sali 25.
Odbył się też szkolny konkurs wiedzy pt. „W pustyni i w puszczy bez tajemnic” przeprowadzony przez panią Katarzynę Błońską i panią Iwonę Woźniak. Pierwsze miejsce zajęła Emilia Pięta z klasy 6b.
Podczas zajęć z historii z panią A. Gronko uczniowie wykonali mapy mentalne, które zostały zaprezentowane na drugim piętrze budynku szkoły. Z zamieszczonych na nich treści można wyczytać wiele informacji o życiu i twórczości Henryka Sienkiewicza.
Część lekcji plastyki pod kierunkiem pani Izabeli Liskowicz zostało poświęconych na rozwijanie talentów plastycznych z postacią sławnego Polaka w tle. Przeprowadzony został konkurs plastyczny, który posiadał trzy obszary dostosowane do poziomu poszczególnych kategorii wiekowych. Czwarte klasy wykonywały prace na temat :„Historia pędzlem malowana – portret rycerza”, dzięki temu powstała galeria polskiego rycerstwa, a uczniowie poznali nie tylko szczegóły stroju rycerza, ale również wzór rycerza, który wielokrotnie był bohaterem w utworach Sienkiewicza.
Dzięki wytworom plastycznym stworzonym przez piąte klasy na temat konkursowy „Historia na latawcu malowana – wiadomość od Stasia i Nel z Afryki” powstała wystawa latawców, która przykuwa uwagę na drugim piętrze w szkole. Widać na nich fragmenty historii bohaterów literackich.
Klasy szóste zmierzyły się z bardzo trudnym zadaniem plastycznym, który poszerzał ich umiejętności z zakresu projektowania graficznego. Temat konkursowy brzmiał: „Historia pędzlem malowana – okładka do wybranego utworu H. Sienkiewicza”.
Wybrane prace z klas IV i VI zostały wyeksponowane na parterze szkolnym wraz z wynikami konkursu.
W kategorii klas IV nagrody otrzymali: Przemysław Nowak, kl. IV a, Mateusz Jedynak, kl. IV a, Sandra Korfanty, kl. IV b, a wyróżnienia zdobyli: Kinga Łoboda, kl. IV b, Szymon Pasternak, IV b, Cyprian Kaleta, IV b.
W kategorii klas V nagrody otrzymały: Patrycja Lasek, kl. V a, Śnieżana Trojan, kl. V a, Eliza Czenczek, kl. V b.
W kategorii klas VI nagrody otrzymały: Zuzanna Bełch, kl. VI a, Aleksandra Szala, kl. VI a, Amelia Mazur, kl. VI b, a wyróżnienia zdobyli: Julita Jodłowska, kl. VI a, Julia Ziarnik, kl. VI a, Bartosz Warzocha, kl. VI a.
Powyższe działania były na wyższym poziomie również dzięki podjętemu przez nauczycieli humanistów projektowi pod hasłem „Czytamy Sienkiewicza”. Uczniowie słuchali raz w tygodniu przed lekcjami fragmentów wybranych utworów pisarza, np. Potop, Krzyżacy, Ogniem i mieczem, Quo vadis, Sachem, Za chlebem, Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela, Latarnik, Janko Muzykant. Grupa liczyła 38 uczniów. Prowadzona lista obecności wskazywała na duże zainteresowanie twórczością Henryka Sienkiewicza.
Uczniowie słuchali piosenek do adaptacji filmowych utworów Sienkiewicza, a Zuzanna Bełch z kl. VIa przygotowała jeden z utworów na apel szkolny podsumowujący dokonania zespołu, podczas którego zostały rozdane nagrody.
Cele projektu zostały zrealizowane poprzez różnorodność działań podejmowanych w szkole. Mamy nadzieję, że postać sławnego Polaka pozostanie na stałe w pamięci uczniów.
Opracowały: Regina Kawa i Izabela Liskowicz
Kolejny sukces naszych szachistów
Nasza szachowa reprezentacja znów zagrała świetnie i zajęła III miejsce w Rejonowych Drużynowych Rzeszowskich Igrzyskach Młodzieży Szkolnej w Szachach, które odbyły się w piątek, 18 listopada, w Zespole Szkół Licealnych w Leżajsku. Drużyna, pod opieką p. Iwony Woźniak, grała w tym samym składzie, co poprzednio: Julia Kyc z kl. 4b na szachownicy kobiecej, Mateusz Czernik z kl. 3c na pierwszej szachownicy, Dominik Gorzynik z kl. 6b na drugiej „desce” i Jakub Ceglarz z kl. 5b na trzeciej. Bardzo dziękujemy panu Dariuszowi Ceglarzowi i panu Sławomirowi Kycowi za transport, a zawodnikom gratulujemy wysokiej formy i umiejętności!
"Strofy o Żołnierzu Polskim"
W Międzyszkolnym Konkursie Recytatorskim „Strofy o Żołnierzu Polskim”, organizowanym corocznie przez Szkołę Podstawową nr 11 w Rzeszowie, naszą szkołę reprezentowało dwoje uczniów: Dominika Jopek z klasy VI a i Franciszek Pawłowski z kl. VI b. Dominika zajęła III miejsce.
Kartka do Świętego Mikołaja
Pod koniec listopada Samorząd Uczniowski ogłosił konkurs "Kartka do Świętego Mikołaja".
Oto jego wyniki:
I miejsce: Zuzanna Zimierowicz II B, Nadia Motak II B
II miejsce: Anna Zimierowicz III B, Jakub Świątek II B
III miejsce: Karolina Klimowicz II B, Seweryn Korfanty II C
Wyróżnienia: Hubert Fejkiel II B, Adrian Poźniak II B, Maja Cag IIB, Kacper Paśko V A
Prace zostały wyeksponowane na parterze i można je oglądać do końca grudnia.
Szkolne mikołajki
I tym razem Święty Mikołaj nie zawiódł dzieci oczekujących na niespodzianki i prezenty. Za jego sprawą uczniowie z klas IV, V i VI b byli w kinie, uczniowie kl. VI a odwiedzili kręgielnię, a klasy III b i III c „testowały” nowy park trampolin. Mikołaj pojawił się też osobiście w przedszkolu i w szkole, gdzie od rana rozdawał prezenty i słodycze, a dzieci odwdzięczały się piosenkami, wierszykami i obietnicami, że będą grzeczne. Mogły się też przekonać, ze praca Świętego Mikołaja wymaga dużo siły i cierpliwości. Do pomocy włączyli się więc rodzice, pracownicy szkoły i Samorząd Uczniowski. Dzięki temu udało mu się wywiązać ze wszystkich obowiązków w zaplanowanym terminie.
Muzeum Bombek Choinkowych
Dnia 11.10.2016r. klasy IIIa,b,c i Ia pojechały do Nowej Dęby do Muzeum Bombek Choinkowych. Dzieci miały możliwość obejrzeć setki niesamowitych ozdób w galeriach, stanowiska z choinkami z różnych stron świata. Przewodnik opowiedział o produkcji bombek. Dzieci zobaczyły też halę produkcyjną, w której ręcznie maluje się i ozdabia bombki i ozdoby. Hitem okazało się samodzielne ozdabianie bombki przez każde dziecko.