Sprawozdanie z realizacji projektu z cyklu

„Sławni Polacy – Henryk Sienkiewicz”

„Żyłem i pisałem, krzepiąc serca narodu”

realizowanego przez zespół humanistyczny w roku szkolnym 2016/2017

         Corocznie poznajemy w naszej szkole w sposób szczególny sławnych Polaków. W całym kraju poświęcono rok 2016 Henrykowi Sienkiewiczowi, dlatego jego osiągnięcia stały się pretekstem do wielu podejmowanych inicjatyw edukacyjnych.

     Zespół nauczycieli przedmiotów humanistycznych działający w Szkole Podstawowej Nr 15 w Rzeszowie podjął liczne działania w celu przybliżenia postaci polskiego noblisty oraz jego dorobku literackiego. Powstał projekt edukacyjny pod hasłem „Sławni Polacy – Henryk Sienkiewicz”: „Żyłem i pisałem, krzepiąc serca narodu”, który realizował następujące cele:

  • Przybliżenie twórczości Henryka Sienkiewicza jako pisarza „krzepiącego serca narodu”.
  • Rozpoznawanie dzieł literackich jako dziedzictwa polskiej kultury na tle ówczesnej epoki.
  • Pobudzenie uczuć patriotycznych poprzez uświadomienie znaczenia utworów pisarza dla narodu.
  • Przybliżenie faktów historycznych poruszanych w utworach H. Sienkiewicza.
  • Przekład intersemiotyczny tekstu literackiego na wizję plastyczną przez uczniów.
  • „Czytamy Sienkiewicza” - promowanie czytelnictwa wśród uczniów poprzez głośne czytanie przez nauczycieli wybranych fragmentów z utworów Henryka Sienkiewicza.
  • Rozwijanie umiejętności plastycznych i wartości estetycznych oraz promowanie twórczości plastycznej dzieci w środowisku poprzez organizację wystawy pokonkursowej.

Realizacja projektu dobiegła końca na początku grudnia 2016 r., kiedy to mogliśmy podziwiać efekty działań uczniów, którzy przygotowali swe prace pod kierunkiem nauczycieli. Wiele z nich było pretekstem do poznawania tekstów literackich realizujących podstawę programową z poszczególnych przedmiotów. Uczniowie doskonalili podstawowe umiejętności w zakresie czytania ze zrozumieniem, formułowania tekstów, wypowiedzi ustnej, inscenizacji, ilustracji plastycznej, kojarzenia faktów historycznych itp.

Oto działania realizowane w poszczególnych klasach.

Klasy IV obejrzały prezentację „Śladami Sienkiewicza”. Uczniowie pracowali z utworem „Bajka”, ćwicząc czytanie ze zrozumieniem. Przygotowali inscenizację oraz obwoluty do tekstu „Bajka”. Następnie ćwiczyli kaligrafię, przepisując wybrany cytat z utworów  Sienkiewicza.

Klasy V również ćwiczyły czytanie ze zrozumieniem i rozwiązywały test pod hasłem „W obozie Lindego”, prezentowały bohaterów Sienkiewiczowskich ph. „Znani i lubiani, a także zmierzyli się z tworzeniem komiksu pt. „Przygody Stasia i Nel”.

Natomiast klasy VI obejrzały prezentacje pt. „H. Sienkiewicz – pisarz, noblista, wychowawca wielu pokoleń Polaków”. Następnie w utworach Henryka Sienkiewicza uczniowie wyszukiwali archaizmy i, korzystając ze słowników, wyjaśniali ich znaczenie, a potem opracowali je graficznie, rozwiązywali też test „Rycerskie ślubowanie”.

Na zakończenie wszyscy uczniowie klas szóstych uczestniczyli w konkursie pod hasłem Podróż przez życie i twórczość pisarza”. Pierwsze miejsce zajęła Julia Ożyło.

 Powyższe działania przeprowadziły panie: Regina Kawa, Agnieszka Kondraciuk i Katarzyna Błońska. Prace uczniów zostały wyeksponowane w sali 25.

 Odbył się też szkolny konkurs wiedzy pt. „W pustyni i w puszczy bez tajemnic” przeprowadzony przez panią Katarzynę Błońską i panią Iwonę Woźniak. Pierwsze miejsce zajęła Emilia Pięta z klasy 6b.

 Podczas zajęć z historii z panią A. Gronko uczniowie wykonali mapy mentalne, które zostały zaprezentowane na drugim piętrze budynku szkoły. Z zamieszczonych na nich treści można wyczytać wiele informacji o życiu i twórczości Henryka Sienkiewicza.

Część lekcji plastyki pod kierunkiem pani Izabeli Liskowicz zostało poświęconych na rozwijanie talentów plastycznych z postacią sławnego Polaka w tle. Przeprowadzony został konkurs plastyczny, który posiadał trzy obszary dostosowane do poziomu poszczególnych kategorii wiekowych. Czwarte klasy wykonywały prace na temat :„Historia pędzlem malowana – portret rycerza”, dzięki temu powstała galeria polskiego rycerstwa, a uczniowie poznali nie tylko szczegóły stroju rycerza, ale również wzór rycerza, który wielokrotnie był bohaterem w utworach Sienkiewicza.

Dzięki wytworom plastycznym stworzonym przez piąte klasy na temat konkursowy „Historia na latawcu malowana – wiadomość od Stasia i Nel z Afryki” powstała wystawa latawców, która przykuwa uwagę na drugim piętrze w szkole. Widać na nich fragmenty historii bohaterów literackich.

Klasy szóste zmierzyły się z bardzo trudnym zadaniem plastycznym, który poszerzał ich umiejętności z zakresu projektowania graficznego. Temat konkursowy brzmiał: „Historia pędzlem malowana – okładka do wybranego utworu H. Sienkiewicza”.

Wybrane prace z klas IV i VI zostały wyeksponowane na parterze szkolnym wraz z wynikami konkursu.

W kategorii klas IV nagrody otrzymali: Przemysław Nowak, kl. IV a, Mateusz Jedynak, kl. IV a, Sandra Korfanty, kl. IV b, a wyróżnienia zdobyli: Kinga Łoboda, kl. IV b, Szymon Pasternak, IV b, Cyprian Kaleta, IV b.

W kategorii klas V nagrody otrzymały: Patrycja Lasek, kl. V a, Śnieżana Trojan, kl. V a, Eliza Czenczek, kl. V b.

W kategorii klas VI nagrody otrzymały: Zuzanna Bełch, kl. VI a, Aleksandra Szala, kl. VI a, Amelia Mazur, kl. VI b, a wyróżnienia zdobyli: Julita Jodłowska, kl. VI a, Julia Ziarnik, kl. VI a, Bartosz Warzocha, kl. VI a.

Powyższe działania były na wyższym poziomie również dzięki podjętemu przez nauczycieli humanistów projektowi pod hasłem „Czytamy Sienkiewicza”. Uczniowie słuchali raz w tygodniu przed lekcjami fragmentów wybranych utworów pisarza, np. Potop, Krzyżacy, Ogniem i mieczem, Quo vadis, Sachem, Za chlebem, Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela, Latarnik, Janko Muzykant. Grupa liczyła 38 uczniów. Prowadzona lista obecności wskazywała na duże zainteresowanie twórczością Henryka Sienkiewicza.

Uczniowie słuchali piosenek do adaptacji filmowych utworów Sienkiewicza, a Zuzanna Bełch z kl. VIa przygotowała jeden z utworów na apel szkolny podsumowujący dokonania zespołu, podczas którego zostały rozdane nagrody.

Cele projektu zostały zrealizowane poprzez różnorodność działań podejmowanych w szkole. Mamy nadzieję, że postać sławnego Polaka pozostanie na stałe w pamięci uczniów.

Opracowały: Regina Kawa i Izabela Liskowicz

sien 1 sien 2 sien 3  
sien 6 sien 4 sien 5  
sien 7 sien 8 sien 9  

Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!